
Op 28 mei 2020 was het zo ver: mijn studiemateriaal was binnen en ik kon beginnen aan de vakopleiding Interieurstylist bij het NTI. In deze blog leg ik uit hoe de opleiding in elkaar zit en deel ik mijn eerste praktijkopdracht met je.
Hoe werkt het
Via de website van het NTI schrijf je je in voor de opleiding en kun je kiezen uit drie opties: 9, 12 of 15 maanden. Ik koos voor 9 maanden, ik had immers toch alle tijd en heel veel zin om er mee aan de slag te gaan. Na de inschrijving sturen ze je het studiemateriaal toe en kun je thuis in je eigen tempo aan de slag. Bij deze opleiding horen ook twee praktijkdagen, die je volgt nadat je het thuisstudiegedeelte hebt afgerond.

Het studiemateriaal bestaat uit twee boeken: Interieurstyling deel 1 en 2 van Cristy Brandriet. Hierin worden je in 13 hoofdstukken de kneepjes van het vak bijgebracht.
Bij 10 van de 13 hoofdstukken hoort een praktijkopdracht, om je vaardigheden te oefenen. Deze opdrachten mail je naar je docent, die je binnen twee dagen terugmailt met feedback en een beoordeling.
Daarnaast heeft het NTI een online leeromgeving gecreëerd, waarin je stap voor stap door je opleiding wordt geloodst.
Hier kun je ook de oefenopgaven maken die aan het eind van ieder hoofdstuk staan.
Aan sommige hoofdstukken is een item toegevoegd, ter aanvulling op de informatie in het boek.
Praktijkopdracht 1: Analyseer een huisstijl
Nadat ik me via de online leeromgeving had ingelezen over hoe de opleiding in z'n werk ging, stortte ik me op hoofdstuk 1 "Introductie". Hierin wordt de geschiedenis en de taakomschrijving van het vak interieurstylist beschreven. Aansluitend hierop behandelen ze je rol als stylist voor bedrijven. Hiermee kom je al gauw op het begrip huisstijl en zo ook op de eerste praktijkopdracht:

Ik zal er verder geen woorden aan vuil maken, want de opdracht spreekt het beste voor zichzelf. Lees daarom hier mijn eerste praktijkopdracht over Bagels & Beans:
Dit is de bijbehorende collage:

Feedback & Beoordeling
De feedback van mijn docent Ingrid kwam snel en was gelukkig positief! De belangrijkste zaken had ik besproken, waardoor er al een goed beeld van het bedrijf ontstaat. De tips samengevat:
Kijk ook naar de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf, waardoor je de gemaakte keuzes in context kunt plaatsen en wellicht beter kunt begrijpen.
De producten die een bedrijf verkoopt vallen niet onder de huisstijlmiddelen, de presentatie ervan wel.
Voor de huisstijlmiddelen kun je naast het logo en het interieur bijvoorbeeld ook nog kijken naar de website, folders, vlaggen en vrachtwagens.
Stel je bij de analyse hiervan vragen als: "Welk gevoel krijg ik bij het lettertype?" en "Waardoor wordt dit gevoel veroorzaakt?". Op deze manier ontdek je de effecten van vormen en kleuren, wat heel leerzaam is.
Alles bij elkaar werd ik beloond met een 8,5! Een lekker begin dus, met meteen nuttige feedback die bij latere praktijkopdrachten van pas zou komen. Bij het schrijven van deze blog ben ik natuurlijk al een paar maanden verder. Ik kan inmiddels dan ook met zekerheid zeggen dat Ingrid een heel fijne docent is. Als ik vragen heb mail ik haar en krijg ik vrijwel altijd dezelfde dag nog een uitgebreide reactie terug. Een fijne extra stimulans voor mijn enthousiasme. Mocht je het leuk vinden: Ingrid heeft ook een educatieve blog. Dit was 'm voor vandaag! Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en dat je er wat van hebt opgestoken. Laat het me vooral weten als je vragen of opmerkingen hebt! Graag tot volgende week, bij weer een nieuwe blog. X Arianne
Comments